Z biegiem lat wzrosła popularność jak największej automatyzacji pracy wielu przedsiębiorstw produkcyjnych. Szybko odkryto, że zastosowanie większej liczby maszyn pozwala znacząco zwiększyć możliwości przedsiębiorstwa, ograniczyć liczby męczących zmian dla pracowników oraz zwiększyć wydajność całego przedsiębiorstwa. Tego typu zmiany nie ominęły również warsztatów lakierniczych.

Jak wygląda nowoczesny proces lakierowania?

zautomatyzowana linia lakierniczaWarsztaty lakiernicze to miejsca, gdzie automatyzacja pracy jest wyjątkowo przydatna. Pracownicy nie są bowiem w stanie jednego dnia pokryć lakierem zbyt dużej ilości maszyn czy części metalowych, nawet przy dużej ilości zmian. Z tego też względu zautomatyzowana linia lakiernicza spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem wielu warsztatach. Co ciekawe, automatyzacja pracy rozpoczyna się od samego przygotowania danej powierzchni metalowej do pomalowania. Przed pokryciem warstwą lakieru, każdy element metalowy który ma zostać polakierowany zostaje pokryty warstwa cyrkonową, co pozawala uniknąć powstawania korozji w czasie procesu lakierowania. Ma to jednak również znaczenie w dalszej odporności produktu na rdzę i wyklucza konieczność późniejszego ocynkowania powierzchnie – cyrkon tworzy bowiem odpowiednio wytrzymałą warstwę, dodatkowo odporną na ścieranie i pękanie. Po ochronie powierzchni przed korozją, każdy element, który musi zostać polakierowany musi zostać odpowiednio wyczyszczony, czego dokonuje się przy pomocy substancji odtłuszczających oraz zastosowania wody z domieszką specjalnych środków czyszczących. Tylko dokładne oczyszczanie gwarantuje, że lakier będzie lepiej trzymać się powierzchni i nie będzie odpryskiwać. Kolejnym etapem jest proces osuszenia powierzchni, które mają zostać pomalowane, a następnie trafiają one do kabiny lakierniczej. Do lakierowania stosuje się obecnie po kilka automatycznych pistoletów, które dokładnie i równo pokrywają lakierem daną powierzchnię. W celu malowania detali, część kabin ma parę stanowisk do lakierowania ręcznego, ale nie jest to regułą w każdego typu warsztacie lakierniczym. Ostatni etap to proces osuszania, również wykonywany przy pomocy maszyn.

Warto dodać, że lakierowany element jest transportowany automatycznie przy pomocy transportera, najlepiej takiego, którego prędkość pracy można regulować. Tym sposobem cały proces niemal w całości jest wykonywany automatycznie, co ma wpływ zwłaszcza na szybkość wykonywania zleceń.